logo

Dokumenty

Koncepcja Pracy Przedszkola Publicznego w Trzebieży na lata 2023-2028

OGÓLNE ZAŁOŻENIA KONCEPCJI

Koncepcja pracy przedszkola ukierunkowana jest na:

  • rozwój dzieci, z uwzględnieniem: potrzeb rozwojowych naszych wychowanków, specyfiki pracy przedszkola i oczekiwań środowiska lokalnego. Corocznie wyznaczone zostają tematy wiodące w bieżącym roku szkolnym (z uwzględnieniem kierunków realizacji polityki oświatowej państwa na dany rok szkolny) zawarte w Rocznym Planie Pracy Przedszkola,
  • stwarzanie przyjaznej atmosfery wśród całej społeczności przedszkolnej ze szczególnym naciskiem na doskonalenie komunikacji interpersonalnej.

Cele ogólne działalności przedszkola:

  • procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się,
  • dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej,
  • dzieci są aktywne,
  • dzieci wzrastają w atmosferze patriotyzmu i przynależności do społeczności lokalnej,
  • przedszkole prowadzi edukację przez sztukę, kulturę swojego regionu i poczucie patriotyzmu lokalnego,
  • dzieci wiedzą, że istnieją ludzie niepełnosprawni, a także o innej narodowości,
  • dzieci wzrastają w atmosferze akceptacji i tolerancji dla odmienności kulturowych,
  • kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne,
  • przedszkole wspomaga rozwój dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji,
  • rodzice są partnerami przedszkola,
  • przedszkole współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju,
  • działania przedszkola służą upowszechnianiu wiedzy o działalności przedszkola w środowisku,
  • przedszkole poszukuje sponsorów, dzięki ofiarności których podnosi atrakcyjność swojej oferty,
  • przedszkole w planowaniu pracy uwzględnia wnioski z analizy badań zewnętrznych i wewnętrznych,
  • zarządzanie przedszkolem służy jego rozwojowi.

Misja przedszkola

Jesteśmy przedszkolem ogólnodostępnym z sześcioma oddziałami przedszkolnymi, w tym dwoma integracyjnymi:

  • wspomagamy dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtujemy czynności intelektualne potrzebne dzieciom w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji,
  • budujemy system wartości, tak, żeby dzieci lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe,
  • kształtujemy u dzieci odporność emocjonalną konieczną do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek,
  • rozwijamy umiejętności społeczne dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi, ze szczególnym zwróceniem uwagi na umiejętność nawiązywania relacji interpersonalnych,
  • stwarzamy warunki sprzyjające wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych,
  • otaczamy troską zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcamy do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych,
  • budujemy dziecięcą wiedzę o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym, korzystając z zasobów środowiska lokalnego,
  • rozwijamy u dzieci umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych,
  • wprowadzamy dzieci w świat wartości estetycznych,
  • rozwijamy umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, taniec, śpiew, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne,
  • kształtujemy u dzieci poczucie przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej,
  • zapewniamy dzieciom lepsze szanse edukacyjne poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej,
  • przygotowujemy dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym poprzez rozbudzanie ich świadomości językowej i wrażliwości kulturowej oraz budowanie pozytywnej motywacji do nauki języków obcych,
  • stwarzamy warunki do wszechstronnego rozwoju i terapii dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
  • w zakresie preorientacji zawodowej dostarczamy dzieciom ogólnych wiadomości, rozbudzamy różnokierunkowe zainteresowania, dostarczamy wielu pozytywnych doznań, przeżyć, zachęcamy do naśladowania, inspirujemy do podejmowania różnych form działalności,
  • włączamy się w działania o charakterze charytatywnym, mające na celu niesienie pomocy dzieciom i młodzieży,
  • wprowadzamy dzieci w świat techniczny i multimedialny, dbając przy tym o bezpieczeństwo dzieci i uwrażliwianie ich na czyhające cyberniebezpieczeństwa.

Wizja przedszkola:

Jesteśmy przedszkolem bezpiecznym, przyjaznym dzieciom i rodzicom oraz nauczycielom i pracownikom. Pomagamy naszym wychowankom rozwijać umiejętności, zdolności, zaspokajać naturalne potrzeby ruchowe oraz kształtować u nich postawy patriotyczne, prozdrowotne i proekologiczne. Zajęcia wychowawczo-dydaktyczne dostosowane są do możliwości rozwojowych dzieci i prowadzone są na wysokim poziomie.

Naszym zadaniem jest wspieranie rodziny w procesie wychowania i nauczania, poprzez stwarzanie dzieciom jak najlepszych warunków do prawidłowego, wszechstronnego rozwoju duchowego i intelektualnego.

Nasze przedszkole jest otwarte na potrzeby dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych, dokładamy wszelkich starań, aby każde dziecko uczęszczające do naszej placówki miało równe szanse w nabywaniu umiejętności i wiadomości bez względu na pojawiające się bariery w jego funkcjonowaniu.

Dzieci mają stworzone warunki do twórczego działania. Dzieci mają możliwość samorealizacji i aktywnego odkrywania swoich możliwości.

Kadra przedszkola permanentnie doskonali swoje umiejętności zawodowe, aby dostosować je do potrzeb i oczekiwań dzieci i rodziców. Baza, jaką dysponujemy, pozwala urzeczywistnić program opiekuńczo-wychowawczo-dydaktyczny w aspekcie indywidualnych potrzeb oraz realizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Wychowankowie mają w nauczycielach wsparcie, a ci każdemu dziecku zapewniają podmiotowe traktowanie i dbają o jego wielostronny rozwój.

Przedszkole powiązane jest więzami współpracy z instytucjami lokalnego środowiska, a w miarę także tymi znajdującymi się dalej, np. Stowarzyszenie „Tęcza” czy „Sense” w Szczecinie.

Prowadzony przez dyrektora systematyczny nadzór pedagogiczny służy do podnoszenia jakości pracy przedszkola.


Kadra pedagogiczna:

  • siedemnaście osób, w tym szesnaście z wykształceniem wyższym magisterskim,
  • specjaliści: logopeda, lektor języka angielskiego, nauczyciele wspomagający prowadzący rewalidację, nauczyciel fizjoterapeuta, nauczyciele terapii SI, socjoterapii, pedagogicznej, psycholog, katecheta.

Personel pomocniczy:

  • czternaście osób kadry personelu pomocniczego: główna księgowa, sekretarz przedszkola, kucharz, pomoce kuchenne, pomoc nauczyciela, sześć woźnych, woźna ogólna, pracownik do prac ciężkich.

Baza przedszkola:

  • piętrowy budynek, z czterema salami zabaw dziecięcych, przyległymi łazienkami, dwoma szatniami, pomieszczenia biurowe, zaplecze kuchenne, pralnia, kotłownia, piwnica,
  • sala do pracy rewalidacyjnej pozostająca do dyspozycji specjalistów,
  • sala do terapii logopedycznej,
  • sala do terapii SI oraz rehabilitacji ruchowej,
  • plac zabaw z sprzętem rekreacyjnym,
  • roślinność wokół przedszkola,
  • kącik sportowy,
  • laptopy, drukarki i radiomagnetofony w każdej sali,
  • tablice multimedialne w dwóch grupach,
  • rzutniki multimedialne w trzech salach,
  • bogaty księgozbiór dla dzieci i nauczycieli, kąciki czytelnicze dla dzieci i nauczycieli,
  • bogata płytoteka bajkowa i muzyczna.

Promocja przedszkola:

  • publikacje w mediach lokalnych,
  • strona internetowa: www.pptrzebiez.pl,
  • prowadzenie kroniki przedszkolnej,
  • prezentacja osiągnięć dzieci dla społeczności lokalnej w Trzebieży,
  • udział wychowanków w imprezach międzyprzedszkolnych.

Partnerzy przedszkola:

Przedszkole ma wieloletnie przyjaźnie polegające na kultywowaniu wspólnych przedsięwzięć i uroczystości. Wymienić tu należy:

  • Szkołę Podstawową w Trzebieży, Radę Sołecką w Trzebieży, Nadleśnictwo Trzebież, Bibliotekę Publiczną w Policach, Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Policach, OSP Trzebież.
  • Oraz inne instytucje, które okazjonalnie współpracują z naszym przedszkolem, tj.: Ośrodek Zdrowia w Trzebieży, Schronisko dla zwierząt w Szczecinie, Dom dziecka w Tanowie, PSP Police, Wytwórnia cukierków „DOBOSZ”, CERTA.

Tradycyjne uroczystości:

  • Urodziny dzieci,
  • Dzień Chłopaka i Dzień Kobiet,
  • Dzień Edukacji Narodowej w przedszkolu,
  • Pasowanie na przedszkolaka,
  • Andrzejki,
  • Mikołajki,
  • Wigilia w przedszkolu,
  • Jasełka,
  • Dzień Babci i Dziadka,
  • Bal karnawałowy,
  • Walentynki,
  • Powitanie wiosny z babcią - Marzanna,
  • Dzień Mamy i Taty - Święto Rodziny,
  • Pierwsza lekcja,
  • Tydzień dziecka,
  • Powitanie lata - festyn,
  • Uroczyste pożegnanie 6-latków,
  • Owocowo-kolorowe dni.

RODZICE W NASZYM PRZEDSZKOLU:

Prawa rodziców:

  • prawo do uzyskania w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności,
  • prawo do znajomości programu wychowania i nauczania w przedszkolu,
  • prawo do wyrażania swojej opinii o przedszkolu,
  • prawo decydowania o uczestnictwie dziecka w zajęciach dodatkowych w przedszkolu,
  • prawo do uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci,
  • prawo do występowania z wnioskami do rady pedagogicznej i dyrektora dotyczącymi wszystkich spraw placówki,
  • uczestniczenie w imprezach i uroczystościach organizowanych przez Przedszkole.

Obowiązki rodziców:

  • przestrzeganie statutu przedszkola,
  • współpraca z wychowawcami grupy celem jedności oddziaływań wychowawczych,
  • terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu,
  • przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola przez rodziców lub osobę przez nich upoważnioną, zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo,
  • uaktualnianie danych związanych z zatrudnieniem, miejscem zamieszkania, numerami telefonów kontaktowych.

Formy współpracy:

  • przekazywanie informacji podczas spotkań z rodzicami co najmniej raz na kwartał,
  • organizowanie spotkań, konsultacji indywidualnych w celu przekazywania informacji o postępach dzieci:
    • w grupach dzieci młodszych - na podsumowanie obserwacji listopad, podsumowanie osiągnięć dzieci na koniec I i II półrocza,
    • w grupach dzieci starszych - na podsumowanie diagnozy przedszkolnej - 2 razy w roku,
  • przygotowywanie tablic informacyjnych dla rodziców ze sprawami bieżącymi i ważnymi tematami do przeczytania,
  • prowadzenie strony internetowej,
  • gromadzenie piosenek i wierszyków grupowych do utrwalania w domu,
  • organizowanie rodzinnych spotkań grupowych,
  • organizowanie imprez rodzinnych: „Rodzinne powitanie wiosny”, „Powitanie wiosny”,
  • zajęcia otwarte,
  • wystawy plastyczne,
  • prowadzenie akcji zbiórki baterii, nakrętek, karmy dla zwierząt ze schroniska, odzieży i zabawek dla potrzebujących,
  • pisemna informacja o osiągnięciach dzieci,
  • prowadzenie rozmów bieżących.

DZIECI W NASZYM PRZEDSZKOLU:

Dziecko w naszym przedszkolu:

  • szczęśliwe, radosne i ciekawe świata,
  • znające siebie i swoje możliwości,
  • akceptujące odrębność innych,
  • otwarte, tolerancyjne, nastawione na różnorodność i akceptację innych kultur i narodów,
  • potrafiące odnaleźć się w nowej sytuacji,
  • rozwiązujące problemy,
  • dążące do osiągnięcia sukcesu i radzące sobie z porażkami,
  • aktywne w podejmowaniu działań,
  • mające dobrze rozwinięte procesy poznawcze,
  • lubiące działania twórcze,
  • wrażliwe estetycznie,
  • pełne inicjatywy, odważne i samodzielne,
  • kreatywne i pełne fantazji,
  • odróżniające dobro od zła, mające wiele empatii,
  • przyjaźnie nastawione do koleżanek i kolegów,
  • przygotowane do podjęcia obowiązków na kolejnym szczeblu edukacji, wykazujące się dojrzałością emocjonalną i społeczną,
  • chętnie uczące się, mające szerokie zainteresowania i rozwijające swoje talenty,
  • posiadające bogatą wiedzę o życiu przyrodniczym,
  • akceptujące zdrowy styl życia.

Prawa dziecka:

  • akceptacji takim, jakie jest,
  • spokoju i samotności, gdy tego potrzebuje,
  • własnego tempa rozwoju,
  • aktywnej dyskusji z dziećmi i dorosłymi,
  • aktywnego kształtowania kontaktów społecznych i otrzymywania w tym pomocy,
  • zabaw i wyboru towarzyszy zabaw,
  • posiadania osób odpowiedzialnych i zaangażowanych, do których może się zwrócić o pomoc,
  • doświadczania konsekwencji własnego zachowania (ograniczonego względami bezpieczeństwa),
  • różnorodnego, bogatego w bodźce i poddającego się procesom twórczym otoczenia,
  • snu i wypoczynku, jeśli jest zmęczone,
  • nauki i regulowania własnych potrzeb,
  • zdrowego jedzenia, zaspokajania pragnienia.

Obowiązki dziecka:

  • przestrzeganie umów zawieranych z dziećmi w poszczególnych grupach,
  • przestrzeganie ogólnie przyjętych norm zachowania.

Zasady zachowania obowiązujące w przedszkolu:

  • obowiązek takiego zachowania, które nie rani uczuć innych ludzi,
  • dbanie o zdrowie i bezpieczeństwo swoje i innych,
  • uczestniczenie w zabawach umożliwiających naukę i rozwój,
  • korzystanie z zabawek, pomocy i urządzeń zgodnie z przyjętymi normami,
  • współdziałanie z nauczycielką i dziećmi podczas prac na rzecz przedszkola,
  • utrzymywanie ładu i porządku w miejscu zabawy i nauki,
  • współdziałanie z dziećmi i pomoc innym,
  • nie oddalanie się z wyznaczonego terenu bez zgody nauczyciela,
  • dzielenie się słodyczami przyniesionymi do przedszkola,
  • pilnowanie swoich rzeczy (zabawki, książki itp.) przyniesionymi z domu.

Konsekwencje wychowawcze wynikające z niestosowania umów dotyczących zachowania:

  • codzienne utrwalanie zasad zachowania,
  • upomnienie słowne z odwołaniem się do ustalonych zasad zachowania,
  • chwilowe odsuwanie od atrakcyjnej zabawy w momencie konfliktu,
  • chwilowe odizolowanie od grupy w momencie uporczywego nieprzestrzegania zasad,
  • czasowe pozbawienie aktualnych przywilejów,
  • naprawienie szkody,
  • rozwiązanie problemu z podawaniem własnych pomysłów,
  • analiza własnych emocji i emocji drugiej osoby.

Model absolwenta:

  • Uczenie się - zna i potrafi korzystać z najbliższego otoczenia społecznego, przyrodniczego, technicznego. Zna i stosuje symbole i znaki.
  • Myślenie - potrafi dokonywać analizy i syntezy, dostrzega związki przyczynowo-skutkowe, rozwiązuje proste problemy, porządkuje i klasyfikuje przedmioty i zjawiska, dostrzega i opisuje różnice.
  • Poszukiwanie - zna różne źródła wiedzy, porządkuje i wykorzystuje wiedzę, poszukuje obszarów realizowania siebie zgodnie z indywidualnymi możliwościami, umiejętnie korzysta z mediów.
  • Doskonalenie się - potrafi udoskonalić i modyfikować swój stosunek do siebie i otoczenia.
  • Komunikowanie się - potrafi zrozumiale wyrażać swoje myśli i potrzeby w sposób werbalny i niewerbalny, właściwie odbiera komunikaty innych.
  • Współpraca - posiada umiejętności współpracy i współdziałania z rówieśnikami, dorosłymi.
  • Działanie - podejmuje różnorodną aktywność według własnych potrzeb i zainteresowań.
  • Autoprezentacja - potrafi opowiadać o swoich upodobaniach, zainteresowaniach.
  • Tolerancja i akceptacja - jest otwarty na odmienność kulturową, niepełnosprawność innych ludzi, szanuje prawo do wyrażania sądów, wie, że każdy człowiek jest wyjątkowy i równie ważny jak on sam.

NAUCZYCIELE W NASZYM PRZEDSZKOLU:

Nauczyciele w naszym przedszkolu:

  • aktywnie realizują zadania przedszkola zgodnie z prawem oświatowym i dokumentami placówki,
  • wspierają rozwój psychofizyczny dziecka, jego umiejętności, predyspozycje i uzdolnienia, obserwują i oceniają jego rozwój,
  • są aktywni i twórczy, innowacyjni, zaangażowani w pracę przedszkola, dyspozycyjni i taktowni,
  • stosują nowoczesne metody pracy, tworzą i realizują własne programy dostosowane do potrzeb grupy i przedszkola,
  • doskonalą swoją wiedzę i umiejętności, podnoszą kwalifikacje zawodowe, wzbogacają warsztat pracy, dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, monitorują efektywność własnej pracy,
  • współpracują w zespołach, z rodzicami i środowiskiem lokalnym,
  • pozyskują rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola oraz poszukują partnerów i przyjaciół przedszkola,
  • prowadzą obserwację pedagogiczną, która wykorzystywana jest do indywidualnego doboru metod wychowawczych i dydaktycznych, dzięki czemu dzieci rozwijają się w indywidualnym tempie, zgodnie z własnym potencjałem.

PODSUMOWANIE

Koncepcja pracy Przedszkola Publicznego w Trzebieży ukierunkowana jest na zapewnienie wszechstronnego rozwoju każdego wychowanka. Przedszkole jest aktywne i prowadzi współpracę z wieloma instytucjami, co przekłada się na wzrost atrakcyjności podejmowanych działań. Nauczyciele podnoszą swoje kwalifikacje oraz pokonują ścieżkę awansu zawodowego.

Szczegółowe cele, zadania i zamierzenia pracy przedszkola zawarte są w rocznych planach pracy, programach wspomagających działania wychowawczo-dydaktyczne: Programie adaptacyjnym, Programie profilaktycznym, Programie preorientacji zawodowej.

Koncepcja przedszkola jest otwarta i może być modyfikowana w miarę potrzeb.