Dokumenty
Koncepcja Pracy Przedszkola Publicznego w Trzebieży na lata 2023-2028
OGÓLNE ZAŁOŻENIA KONCEPCJI
Koncepcja pracy przedszkola ukierunkowana jest na:
- rozwój dzieci, z uwzględnieniem: potrzeb rozwojowych naszych wychowanków, specyfiki pracy przedszkola i oczekiwań środowiska lokalnego. Corocznie wyznaczone zostają tematy wiodące w bieżącym roku szkolnym (z uwzględnieniem kierunków realizacji polityki oświatowej państwa na dany rok szkolny) zawarte w Rocznym Planie Pracy Przedszkola,
- stwarzanie przyjaznej atmosfery wśród całej społeczności przedszkolnej ze szczególnym naciskiem na doskonalenie komunikacji interpersonalnej.
Cele ogólne działalności przedszkola:
- procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się,
- dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej,
- dzieci są aktywne,
- dzieci wzrastają w atmosferze patriotyzmu i przynależności do społeczności lokalnej,
- przedszkole prowadzi edukację przez sztukę, kulturę swojego regionu i poczucie patriotyzmu lokalnego,
- dzieci wiedzą, że istnieją ludzie niepełnosprawni, a także o innej narodowości,
- dzieci wzrastają w atmosferze akceptacji i tolerancji dla odmienności kulturowych,
- kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne,
- przedszkole wspomaga rozwój dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji,
- rodzice są partnerami przedszkola,
- przedszkole współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju,
- działania przedszkola służą upowszechnianiu wiedzy o działalności przedszkola w środowisku,
- przedszkole poszukuje sponsorów, dzięki ofiarności których podnosi atrakcyjność swojej oferty,
- przedszkole w planowaniu pracy uwzględnia wnioski z analizy badań zewnętrznych i wewnętrznych,
- zarządzanie przedszkolem służy jego rozwojowi.
Misja przedszkola
Jesteśmy przedszkolem ogólnodostępnym z sześcioma oddziałami przedszkolnymi, w tym dwoma integracyjnymi:
- wspomagamy dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtujemy czynności intelektualne potrzebne dzieciom w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji,
- budujemy system wartości, tak, żeby dzieci lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe,
- kształtujemy u dzieci odporność emocjonalną konieczną do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek,
- rozwijamy umiejętności społeczne dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi, ze szczególnym zwróceniem uwagi na umiejętność nawiązywania relacji interpersonalnych,
- stwarzamy warunki sprzyjające wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych,
- otaczamy troską zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcamy do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych,
- budujemy dziecięcą wiedzę o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym, korzystając z zasobów środowiska lokalnego,
- rozwijamy u dzieci umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych,
- wprowadzamy dzieci w świat wartości estetycznych,
- rozwijamy umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, taniec, śpiew, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne,
- kształtujemy u dzieci poczucie przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej,
- zapewniamy dzieciom lepsze szanse edukacyjne poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej,
- przygotowujemy dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym poprzez rozbudzanie ich świadomości językowej i wrażliwości kulturowej oraz budowanie pozytywnej motywacji do nauki języków obcych,
- stwarzamy warunki do wszechstronnego rozwoju i terapii dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
- w zakresie preorientacji zawodowej dostarczamy dzieciom ogólnych wiadomości, rozbudzamy różnokierunkowe zainteresowania, dostarczamy wielu pozytywnych doznań, przeżyć, zachęcamy do naśladowania, inspirujemy do podejmowania różnych form działalności,
- włączamy się w działania o charakterze charytatywnym, mające na celu niesienie pomocy dzieciom i młodzieży,
- wprowadzamy dzieci w świat techniczny i multimedialny, dbając przy tym o bezpieczeństwo dzieci i uwrażliwianie ich na czyhające cyberniebezpieczeństwa.
Wizja przedszkola:
Jesteśmy przedszkolem bezpiecznym, przyjaznym dzieciom i rodzicom oraz nauczycielom i pracownikom. Pomagamy naszym wychowankom rozwijać umiejętności, zdolności, zaspokajać naturalne potrzeby ruchowe oraz kształtować u nich postawy patriotyczne, prozdrowotne i proekologiczne. Zajęcia wychowawczo-dydaktyczne dostosowane są do możliwości rozwojowych dzieci i prowadzone są na wysokim poziomie.
Naszym zadaniem jest wspieranie rodziny w procesie wychowania i nauczania, poprzez stwarzanie dzieciom jak najlepszych warunków do prawidłowego, wszechstronnego rozwoju duchowego i intelektualnego.
Nasze przedszkole jest otwarte na potrzeby dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych, dokładamy wszelkich starań, aby każde dziecko uczęszczające do naszej placówki miało równe szanse w nabywaniu umiejętności i wiadomości bez względu na pojawiające się bariery w jego funkcjonowaniu.
Dzieci mają stworzone warunki do twórczego działania. Dzieci mają możliwość samorealizacji i aktywnego odkrywania swoich możliwości.
Kadra przedszkola permanentnie doskonali swoje umiejętności zawodowe, aby dostosować je do potrzeb i oczekiwań dzieci i rodziców. Baza, jaką dysponujemy, pozwala urzeczywistnić program opiekuńczo-wychowawczo-dydaktyczny w aspekcie indywidualnych potrzeb oraz realizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Wychowankowie mają w nauczycielach wsparcie, a ci każdemu dziecku zapewniają podmiotowe traktowanie i dbają o jego wielostronny rozwój.
Przedszkole powiązane jest więzami współpracy z instytucjami lokalnego środowiska, a w miarę także tymi znajdującymi się dalej, np. Stowarzyszenie „Tęcza” czy „Sense” w Szczecinie.
Prowadzony przez dyrektora systematyczny nadzór pedagogiczny służy do podnoszenia jakości pracy przedszkola.
Kadra pedagogiczna:
- siedemnaście osób, w tym szesnaście z wykształceniem wyższym magisterskim,
- specjaliści: logopeda, lektor języka angielskiego, nauczyciele wspomagający prowadzący rewalidację, nauczyciel fizjoterapeuta, nauczyciele terapii SI, socjoterapii, pedagogicznej, psycholog, katecheta.
Personel pomocniczy:
- czternaście osób kadry personelu pomocniczego: główna księgowa, sekretarz przedszkola, kucharz, pomoce kuchenne, pomoc nauczyciela, sześć woźnych, woźna ogólna, pracownik do prac ciężkich.
Baza przedszkola:
- piętrowy budynek, z czterema salami zabaw dziecięcych, przyległymi łazienkami, dwoma szatniami, pomieszczenia biurowe, zaplecze kuchenne, pralnia, kotłownia, piwnica,
- sala do pracy rewalidacyjnej pozostająca do dyspozycji specjalistów,
- sala do terapii logopedycznej,
- sala do terapii SI oraz rehabilitacji ruchowej,
- plac zabaw z sprzętem rekreacyjnym,
- roślinność wokół przedszkola,
- kącik sportowy,
- laptopy, drukarki i radiomagnetofony w każdej sali,
- tablice multimedialne w dwóch grupach,
- rzutniki multimedialne w trzech salach,
- bogaty księgozbiór dla dzieci i nauczycieli, kąciki czytelnicze dla dzieci i nauczycieli,
- bogata płytoteka bajkowa i muzyczna.
Promocja przedszkola:
- publikacje w mediach lokalnych,
- strona internetowa: www.pptrzebiez.pl,
- prowadzenie kroniki przedszkolnej,
- prezentacja osiągnięć dzieci dla społeczności lokalnej w Trzebieży,
- udział wychowanków w imprezach międzyprzedszkolnych.
Partnerzy przedszkola:
Przedszkole ma wieloletnie przyjaźnie polegające na kultywowaniu wspólnych przedsięwzięć i uroczystości. Wymienić tu należy:
- Szkołę Podstawową w Trzebieży, Radę Sołecką w Trzebieży, Nadleśnictwo Trzebież, Bibliotekę Publiczną w Policach, Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Policach, OSP Trzebież.
- Oraz inne instytucje, które okazjonalnie współpracują z naszym przedszkolem, tj.: Ośrodek Zdrowia w Trzebieży, Schronisko dla zwierząt w Szczecinie, Dom dziecka w Tanowie, PSP Police, Wytwórnia cukierków „DOBOSZ”, CERTA.
Tradycyjne uroczystości:
- Urodziny dzieci,
- Dzień Chłopaka i Dzień Kobiet,
- Dzień Edukacji Narodowej w przedszkolu,
- Pasowanie na przedszkolaka,
- Andrzejki,
- Mikołajki,
- Wigilia w przedszkolu,
- Jasełka,
- Dzień Babci i Dziadka,
- Bal karnawałowy,
- Walentynki,
- Powitanie wiosny z babcią - Marzanna,
- Dzień Mamy i Taty - Święto Rodziny,
- Pierwsza lekcja,
- Tydzień dziecka,
- Powitanie lata - festyn,
- Uroczyste pożegnanie 6-latków,
- Owocowo-kolorowe dni.
RODZICE W NASZYM PRZEDSZKOLU:
Prawa rodziców:
- prawo do uzyskania w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności,
- prawo do znajomości programu wychowania i nauczania w przedszkolu,
- prawo do wyrażania swojej opinii o przedszkolu,
- prawo decydowania o uczestnictwie dziecka w zajęciach dodatkowych w przedszkolu,
- prawo do uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci,
- prawo do występowania z wnioskami do rady pedagogicznej i dyrektora dotyczącymi wszystkich spraw placówki,
- uczestniczenie w imprezach i uroczystościach organizowanych przez Przedszkole.
Obowiązki rodziców:
- przestrzeganie statutu przedszkola,
- współpraca z wychowawcami grupy celem jedności oddziaływań wychowawczych,
- terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu,
- przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola przez rodziców lub osobę przez nich upoważnioną, zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo,
- uaktualnianie danych związanych z zatrudnieniem, miejscem zamieszkania, numerami telefonów kontaktowych.
Formy współpracy:
- przekazywanie informacji podczas spotkań z rodzicami co najmniej raz na kwartał,
- organizowanie spotkań, konsultacji indywidualnych w celu przekazywania informacji o postępach
dzieci:
- w grupach dzieci młodszych - na podsumowanie obserwacji listopad, podsumowanie osiągnięć dzieci na koniec I i II półrocza,
- w grupach dzieci starszych - na podsumowanie diagnozy przedszkolnej - 2 razy w roku,
- przygotowywanie tablic informacyjnych dla rodziców ze sprawami bieżącymi i ważnymi tematami do przeczytania,
- prowadzenie strony internetowej,
- gromadzenie piosenek i wierszyków grupowych do utrwalania w domu,
- organizowanie rodzinnych spotkań grupowych,
- organizowanie imprez rodzinnych: „Rodzinne powitanie wiosny”, „Powitanie wiosny”,
- zajęcia otwarte,
- wystawy plastyczne,
- prowadzenie akcji zbiórki baterii, nakrętek, karmy dla zwierząt ze schroniska, odzieży i zabawek dla potrzebujących,
- pisemna informacja o osiągnięciach dzieci,
- prowadzenie rozmów bieżących.
DZIECI W NASZYM PRZEDSZKOLU:
Dziecko w naszym przedszkolu:
- szczęśliwe, radosne i ciekawe świata,
- znające siebie i swoje możliwości,
- akceptujące odrębność innych,
- otwarte, tolerancyjne, nastawione na różnorodność i akceptację innych kultur i narodów,
- potrafiące odnaleźć się w nowej sytuacji,
- rozwiązujące problemy,
- dążące do osiągnięcia sukcesu i radzące sobie z porażkami,
- aktywne w podejmowaniu działań,
- mające dobrze rozwinięte procesy poznawcze,
- lubiące działania twórcze,
- wrażliwe estetycznie,
- pełne inicjatywy, odważne i samodzielne,
- kreatywne i pełne fantazji,
- odróżniające dobro od zła, mające wiele empatii,
- przyjaźnie nastawione do koleżanek i kolegów,
- przygotowane do podjęcia obowiązków na kolejnym szczeblu edukacji, wykazujące się dojrzałością emocjonalną i społeczną,
- chętnie uczące się, mające szerokie zainteresowania i rozwijające swoje talenty,
- posiadające bogatą wiedzę o życiu przyrodniczym,
- akceptujące zdrowy styl życia.
Prawa dziecka:
- akceptacji takim, jakie jest,
- spokoju i samotności, gdy tego potrzebuje,
- własnego tempa rozwoju,
- aktywnej dyskusji z dziećmi i dorosłymi,
- aktywnego kształtowania kontaktów społecznych i otrzymywania w tym pomocy,
- zabaw i wyboru towarzyszy zabaw,
- posiadania osób odpowiedzialnych i zaangażowanych, do których może się zwrócić o pomoc,
- doświadczania konsekwencji własnego zachowania (ograniczonego względami bezpieczeństwa),
- różnorodnego, bogatego w bodźce i poddającego się procesom twórczym otoczenia,
- snu i wypoczynku, jeśli jest zmęczone,
- nauki i regulowania własnych potrzeb,
- zdrowego jedzenia, zaspokajania pragnienia.
Obowiązki dziecka:
- przestrzeganie umów zawieranych z dziećmi w poszczególnych grupach,
- przestrzeganie ogólnie przyjętych norm zachowania.
Zasady zachowania obowiązujące w przedszkolu:
- obowiązek takiego zachowania, które nie rani uczuć innych ludzi,
- dbanie o zdrowie i bezpieczeństwo swoje i innych,
- uczestniczenie w zabawach umożliwiających naukę i rozwój,
- korzystanie z zabawek, pomocy i urządzeń zgodnie z przyjętymi normami,
- współdziałanie z nauczycielką i dziećmi podczas prac na rzecz przedszkola,
- utrzymywanie ładu i porządku w miejscu zabawy i nauki,
- współdziałanie z dziećmi i pomoc innym,
- nie oddalanie się z wyznaczonego terenu bez zgody nauczyciela,
- dzielenie się słodyczami przyniesionymi do przedszkola,
- pilnowanie swoich rzeczy (zabawki, książki itp.) przyniesionymi z domu.
Konsekwencje wychowawcze wynikające z niestosowania umów dotyczących zachowania:
- codzienne utrwalanie zasad zachowania,
- upomnienie słowne z odwołaniem się do ustalonych zasad zachowania,
- chwilowe odsuwanie od atrakcyjnej zabawy w momencie konfliktu,
- chwilowe odizolowanie od grupy w momencie uporczywego nieprzestrzegania zasad,
- czasowe pozbawienie aktualnych przywilejów,
- naprawienie szkody,
- rozwiązanie problemu z podawaniem własnych pomysłów,
- analiza własnych emocji i emocji drugiej osoby.
Model absolwenta:
- Uczenie się - zna i potrafi korzystać z najbliższego otoczenia społecznego, przyrodniczego, technicznego. Zna i stosuje symbole i znaki.
- Myślenie - potrafi dokonywać analizy i syntezy, dostrzega związki przyczynowo-skutkowe, rozwiązuje proste problemy, porządkuje i klasyfikuje przedmioty i zjawiska, dostrzega i opisuje różnice.
- Poszukiwanie - zna różne źródła wiedzy, porządkuje i wykorzystuje wiedzę, poszukuje obszarów realizowania siebie zgodnie z indywidualnymi możliwościami, umiejętnie korzysta z mediów.
- Doskonalenie się - potrafi udoskonalić i modyfikować swój stosunek do siebie i otoczenia.
- Komunikowanie się - potrafi zrozumiale wyrażać swoje myśli i potrzeby w sposób werbalny i niewerbalny, właściwie odbiera komunikaty innych.
- Współpraca - posiada umiejętności współpracy i współdziałania z rówieśnikami, dorosłymi.
- Działanie - podejmuje różnorodną aktywność według własnych potrzeb i zainteresowań.
- Autoprezentacja - potrafi opowiadać o swoich upodobaniach, zainteresowaniach.
- Tolerancja i akceptacja - jest otwarty na odmienność kulturową, niepełnosprawność innych ludzi, szanuje prawo do wyrażania sądów, wie, że każdy człowiek jest wyjątkowy i równie ważny jak on sam.
NAUCZYCIELE W NASZYM PRZEDSZKOLU:
Nauczyciele w naszym przedszkolu:
- aktywnie realizują zadania przedszkola zgodnie z prawem oświatowym i dokumentami placówki,
- wspierają rozwój psychofizyczny dziecka, jego umiejętności, predyspozycje i uzdolnienia, obserwują i oceniają jego rozwój,
- są aktywni i twórczy, innowacyjni, zaangażowani w pracę przedszkola, dyspozycyjni i taktowni,
- stosują nowoczesne metody pracy, tworzą i realizują własne programy dostosowane do potrzeb grupy i przedszkola,
- doskonalą swoją wiedzę i umiejętności, podnoszą kwalifikacje zawodowe, wzbogacają warsztat pracy, dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, monitorują efektywność własnej pracy,
- współpracują w zespołach, z rodzicami i środowiskiem lokalnym,
- pozyskują rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola oraz poszukują partnerów i przyjaciół przedszkola,
- prowadzą obserwację pedagogiczną, która wykorzystywana jest do indywidualnego doboru metod wychowawczych i dydaktycznych, dzięki czemu dzieci rozwijają się w indywidualnym tempie, zgodnie z własnym potencjałem.
PODSUMOWANIE
Koncepcja pracy Przedszkola Publicznego w Trzebieży ukierunkowana jest na zapewnienie wszechstronnego rozwoju każdego wychowanka. Przedszkole jest aktywne i prowadzi współpracę z wieloma instytucjami, co przekłada się na wzrost atrakcyjności podejmowanych działań. Nauczyciele podnoszą swoje kwalifikacje oraz pokonują ścieżkę awansu zawodowego.
Szczegółowe cele, zadania i zamierzenia pracy przedszkola zawarte są w rocznych planach pracy, programach wspomagających działania wychowawczo-dydaktyczne: Programie adaptacyjnym, Programie profilaktycznym, Programie preorientacji zawodowej.
Koncepcja przedszkola jest otwarta i może być modyfikowana w miarę potrzeb.